Nezanedbávaš svojich milovaných?

04.12.2018 22:05

"... a žite v láske ..." (Efezanom 5, 2)

Veľký škótsky esejista a historik Thomas Carlyle sa oženil so svojou sekretárkou Jane Welsh. Stále pre neho pracovala, ale keď ochorela, Carlyle, ktorý bol hlboko oddaný svojej práci, si to nevšimol, takže ju nechal stále pracovať. Ale ona mala nádor a nakoniec bola odkázaná na lôžko. Aj keď ju Carlyle skutočne miloval, zisťoval, že nemá veľa času, ktorý by s ňou strávil, ani jej neposkytoval veľa pozornosti. Potom zomrela.

Po pohrebe šiel Carlyle hore do Janinej izby, všimol si jej diár ležiaci na stole, vzal ho a začal čítať. Na celej jednej stránke napísala jedinú vetu: "Včera sa mnou strávil hodinu a cítila som sa ako v nebi, tok veľmi ho milujem." Realita, voči ktorej bol tak slepý, sa teraz ukázala s drvivou zreteľnosťou. Bol príliš zaneprázdnený na to, aby si všimol, ako veľa pre Jane znamenal. Vždy bol príliš zamestnaný svojou prácou a jednoducho si ju nevšímal. Nevidel jej utrpenie. Nevidel jej lásku. Otočil na ďalšiu stránku a čítal slová, na ktoré nikdy nezabudol: "Počúvala som celý deň, aby som začula jeho kroky v hale, ale teraz je neskoro a tuším, že dnes nepríde."

Položil jej diár späť na stôl a vybehol von z domu. Priatelia ho našli pokrytého blatom pri čerstvom hrobe. Jeho oči boli červené od plaču, slzy sa mu kotúľali po lícach. "Keby som bol býval vedel, keby som bol býval vedel," plakal. Po Janinej smrti sa Carlyle už príliš nepokúšal písať znova. Ako si na to Ty: „Nezanedbávaš svojich milovaných?“